LCHF - kan detta vara dieten för mig??

2011-02-12 @ 22:17:23

Igår var jag minsann arg på dessa kolhydrater och de är jag fortfarande MEN nu har jag börjat titta lite närmre på LCHF - Low Carb High Fat. Efter att ha läst en stund inser jag att denna kost även hade fallit min underbara sambo i smaken och DE är de inte mycket som gör av mina olika diet förslag. Skillnaden blir ju att han kan fortsätta äta sitt bröd, potatis osv och jag få hålla mig till dom feta såserna, kött och sallad.
Givetvis får jag inte äta frukt här heller, MEN här är de inte förbjudet utan begränsat. Bättre än förbjudet i alla fall. Enligt sidan Allt om LCHF hittade jag följande lista...

 Mat att undvika helt:

  • Bröd och kex
  • Pasta
  • Couscous, bulgur och liknande
  • Havregryn
  • Flingor och gryn
  • Gröt och välling
  • Majs och majsprodukter (t.ex popcorn, cornflakes)
  • Potatis och potatisprodukter som t.ex. chips
  • Ärtväxter (ärtor, kikärter, jordnötter)
  • Ris
  • Allt som är sötat med socker av olika slag
  • Alla margarinprodukter
  • Alla lightprodukter
  • Allt som är sötat med sötningsmedel
  • Matoljor med mycket omega6 som t.ex. majsolja och solrosolja

 Mat att äta sparsamt:

  • Frukt och bär, välj de med lite kolhydrater
  • Grönsaker som växer under jord som t.ex. rotfrukter och morötter
  • Mörk choklad

Jag hittade även denna lista där...

När man äter enligt LCHF är det en del saker som är bra att ha hemma i kylskåp och skafferi. Andra saker ska man helst rensa ur skåpen och ge bort till de som fortfarande äter kolhydratrik mat.

 
Bra att ha hemma:

  • Fullfeta mejerivaror som 40% grädde, creme fraiche, standardmjölk
  • Kött av olika slag som nöt, fläsk, kyckling
  • Äkta smör och bregott (DÄR SER DU ÄLSKLING, BREGOTT ÄR BRA SMÖR!!)
  • Fisk och skaldjur
  • Bacon
  • Ägg
  • Grönsaker som växer ovan jord som t.ex sallad, gurka, blomkål
  • Avocado
  • Nötter
  • Kokosfett och rapsolja
  • Majonnäs och andra feta såser med lite kolhydrater

 Rensa bort ur skåpen:

  • alla lightprodukter
  • allt margarin
  • allt som är sötat med sötningsmedel
  • alla spannmålsprodukter - pasta, ris, flingor, gröt
  • allt bröd
  • alla halvfabrikat som soppor, såser
  • godis och kakor

De fanns väldigt mycket matnyttig information på denna sida så gör mig sugen att testa mig på LCHF så jag tänkte vad har jag att förlora? De är väl bara att ge de en vecka och se om de ger resultat? Så LCHF here I come, och nej älskling här lagas ingen annan mat nästa vecka än LCHF ♥



"Bilden är lånad från - Allt om LCHF"


Kommentarer
Postat av: Eddie

Efter den veckan är det jag som ordnar med din viktnergång med helt normal kost och MIN TRÄNING även om det kan göra lite ont i mellan åt...Det är bara en enkel mattematik som skall till (dock inte en massa x, Y och z) utan balanserat intag till vad man förbränner. Helt enkelt äta ofta och lite till att börja med för att ha en jämn ämnes omsättning, så bulkar inte kroppen på sig i mellan målen....

2011-02-13 @ 05:02:25
Postat av: sophie

Håller nog med Eddie där, fy vad jobbigt det andra verkar ;)



TACK, att du tycker det!? det skulle vi nog kunna ordna, men vetti tusan om jag kan ta betalt för något sådant...



KRAM

2011-02-13 @ 10:24:57
URL: http://kallenberg.blogg.se/
Postat av: Anonym

LCHF är helt underbart god mat! Dessutom funkar det!

2011-02-13 @ 17:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback