Fagerlands Röda Klappen Di Ziel

2011-03-09 @ 12:18:00


e: SE VCH Solvingas Zigge Popnel
u: LpI LpII Fagerlands Röda Diesel

I augusti 2007 träffade jag en tollare tik vid namn Fagerlands Röda Diesel på tollarspecialen i Vårgårda. Denna tik var då ca 1,5 år och var där tillsammans med sin fantastiska mamma ”Blistra” och sin uppfödare Martha. Redan där och då sa jag att om jag ska ha en ny tollare ska det vara en valp efter Diesel. Att detta sen skulle leda till en fin vänskap mellan mig och Martha hade väl ingen kunnat tro just där och då men så blev de. Ända sedan den helgen har Martha varit en trogen vän trots att vi nästan aldrig träffades då vi bodde ca 170 mil ifrån varandra. Men vi har gått igenom mycket ihop via telefon både glädje och sorg. Därför var ingen gladare än jag när Martha ringde och berättade att hon skulle flytta till Blekinge våren 2011.

Ett år tidigare
ringde Martha och berättade att nu är det dags. Nu ska Diesel ha valpar. Paniken spred sig inom mig för jag hade ju redan två hundar. Det var en kluven känsla jag hade i kroppen när jag följde Diesels och Zigges valpar. Valparna jag väntat på och nu inte kunde ta del av. Men tänkte jag det kommer förhoppningsvis fler Diesel valpar och då kanske tiden är mer rätt. Men det jag inte visste då var att någon hade en helt annan plan för mig och min efterlängtade Diesel valp. En plan som verken jag eller Martha visste om fören i februari/mars 2011 när Martha då äntligen flyttade hit med sina 3 hundar var av en just är en Diesel kille.



Klappen flyttade in
i början av februari 2011 för att bo hos oss i 3 veckor medans tikarna löpte och det skulle BARA vara dessa 3 veckor för vi skulle INTE ha honom. Ja ni vet ju alla hur detta slutade för när dessa 3 veckorna närmade sig sitt slut blev det mer och mer påtagligt att vi inte ville släppa taget om denna underbara lille kille. Så efter ett samtal med Martha var det klart. Klappen skulle få stanna kvar hos oss på foder och jag tror att alla speciellt Klappens moster Idefix var nöjda över detta beslut. Så gick det till när jag fick min efterlängtade Diesel valp och en ny tollare flyttade in hos oss i Valje.

Klappen är
en helt underbar liten kille som tågar fram i livet med en ständigt viftande svans och ett självförtroende större än någon annans. Han vill gärna tro att han är betydligt mycket större än han är och har ingen som helst förståelse för att det finns vissa saker kan man bara inte göra om man vill fortsätta leva. Han har en underbar attityd och arbetsglädje i allt som vi tar för oss. Han lär sig snabbt och ger sig inte fören han lyckats med uppgiften, skulle han trots detta inte förstå så finns det en gyllenregel i Klappens liv och det är ”om inget annat fungerar så går det alltid att backa”. För backa det är en specialitet som denna hund är vida känd för min sin titel Läder(K)lappen. Jag ser med spänning fram emot vad detta söta lilla charmtroll och jag kommer hamna i framtiden men en sak vet jag, vi kommer ha väldigt kul ihop på vägen dit.

 


Klappen 1 år

Stamtavla

SE VCH
Solvingas Zigge Popnel
SE VCH
Duck Tail's Lagaz Av Sigil
DE&VDH CH DK UCH
Hyflyer's Invincible Max
Flottatjärn's Der Kalix
Solvingas Chejka Af Jim Beam DK UCH LP1 NO UCH
Kandickens Jim Beam
SE VCH
Solvingas Isashani Av Xacateacas
LP1 LP2
Fagerlands Röda Diesel
SE VCH
Bluenosers Gimcrack
Rödrävens Pim
Lyonhouse Jenny Stuart
SE LCH SE VCH
Red Pearl's X-Men Lady Deathstrike
SE U(u)CH
Duck Tail's Tiwaz Av Sigil
Red Pearl's Afrodite-Z
Trackback