De finns inga ord för vad jag känner

2011-01-13 @ 22:12:26

Ledsen, förtvivlad, orolig men mest av allt ARG!!
Nej de går helt enkelt inte att beskriva känslorna som bubblar i mig.
Jag går från total ilska till total oro. Klumpen i magen har gått från stor till enorm och tårarna bränner hela tiden både av ilska och av oro.

Idag har vi besökt Vesslarps veterinär klinik och deras veterinär Pelle..... jag kan säga såhär.... på 45 min hade Pelle satt diagnos på Annie, bokat tid till kastrering, tagit nya blodprov och fått svar på de ena, satt in medicin samt skickat papper på dagens reglering till försäkringsbolaget.

På den veterinär klinik som vi hittentills gått på och som jag tills detta haft väldigt stort förtroende för har dom inte ens kommit fram till vad som fattas min hund och dom har uträtt henne sen innan jul....
På detta ställe vill dom ta om bladprov efter blodprov... dom har berättat för mig att min hund inta har bra blod värden att hon har super höga folsyror. Ja hon har höga folsyror men blodvärden är de inget fel på enligt Pelle.
I 3 veckor har jag varit på bristnings gärnsen av oror för något jag inte alls hade behövt vara orolig för. Nu tror ni inte de kan bli värre men se ni de kan de!!! Jag tänker inte smuts kasta någon och vill därför inte använda några namn här men jag kan säga såhär att den sjukdom min hund har kan hon ha gått med ända sedan i sommras då hon fällde ur så totalt och fick exem över hela kroppen. Även denna gången var jag inne hos veterinären men de togs inget prov mot detta utan vi skickades hem med shampo och spray. Detta hjälpte förvisso mot exemen men faktumet kan fortfarande kvarstå att mina hund redan då fått sin sjukdom!!!

Detta gör mig förtvivlad, arg, förbannad och väldigt väldigt ledsen!!!

Pelle hade inte sett Annie mer än 5 min när han nästan ställer diganosen utan att tagit prover på Annie. Hon får en b-vitamin spruta, hon får även b vitaminer med hem samt en olja då Annie är URKASS i pälsen. Han säger även till mig att Annie inte tappat särskilt mycket muskler utan hon känns fin i musklerna MEN hon har inget fett på kroppen och är på tok för tunn. DÄRFÖR vill han ta en prov på borelia och sköljkörteln. Självklart tycker han som jag att Annie ska inte behöva lida som hon gör vid sina löp och tiken skall kastreras så snart som möjligt. Detta kommer ske på torsdag.

Innan jag går kommer dommen som slår omkull benen på mig...

ANNIE HAR BORELIA!!!

Nu tar de ca en vecka innan vi får svaret på sköljkörteln, men då denna oftast hänger ihop med borelian kan de ju vara så att även denna behöver en behandling.

Mitt hjärta slår så hårt att de håller på at går ur bröstet på mig, tårarna bränner och ilskan är total. Jag ser bara framför mig vilket H***** vi haft med Obelix i alla dessa år och ser för mitt inre hur Annie ska få de likadant. Som tur är lugnar Pelle mig med att alla hundar reagerar olika på borelian.

Nu ska Annie utöver alla B-vitaminer och Oljor gå på en 30 dagars kur mot Borelia.
Sen får vi se vad provet på sköljkörteln säger.... oavsett kommer denna prosses ta tid innan Annie är frisk, men vi kommer kämpa tills hon är frisk!

Visst är jag glad att vi äntligen vet och att de satts in behandling ÄNTLIGEN men samtidigt kan jag inte sluta oroa mig och vara ledsen över hur länge min älskade lilla hund varit sjuk utan att vi vetat!! Ingen kan säga hur länge men de e ju troligt att de varit ett tag.... lilla älskade stumpan!!

Just nu är jag så arg så jag känner att jag får inte ur mig allt jag vill ha sagt för jag vet inte hur jag ska skriva.... men jag känner sådan skuld till min hund att jag låtit de gå så långt innan jag agerade.... VARFÖR??!!

Nu min älskade lilla hund ska du bli frisk
vi ska kämpa tillsammans du och jag
De får ta den tid de tar
vi kommer aldrig ge upp för
jag ÄLSKAR dig så!!


Kommentarer
Postat av: Elisabeth, Merlin & Mio

Ja vad ska man säga ang din förra veterinär.....



MEN vad skönt att du hittat en vettig veterinär nu som ni fått hjälp av!!! Håller tummarna att allt blir bra snabbt!!!!

2011-01-13 @ 22:19:44
URL: http://merlinomio.wordpress.com
Postat av: Elisabeth, Merlin & Mio

Ja vad ska man säga ang din förra veterinär.....



MEN vad skönt att du hittat en vettig veterinär nu som ni fått hjälp av!!! Håller tummarna att allt blir bra snabbt!!!!

2011-01-13 @ 22:19:57
URL: http://merlinomio.wordpress.com
Postat av: Annelie

Men snälla Malena - inte ska du känns SKULD!!! Du har gjort allt du kan och mer kan ingen göra. Du kan ju inte ta henne till vet. innan hon visar symtom! Det viktiga är ju att man nu hittat felet (även om vägen dit var krokig - men det kan vi inte ändra på)och hon kan få hjälp. Lyssna du på Pelle, du ska se att det inte blir så farligt för Annie med borelian. Kastrationen gör ju att hon slipper må dålig vid löp och om några veckor är ni i form igen och kan ge er ut och glänsa på agilityplaner, appelplaner och i spårskogar - så där som bara ni kan. Seså, sluta nu att vara ledsen!

Kramar

2011-01-13 @ 22:20:53
URL: http://www.mrcollin.com
Postat av: Åsa

Jag håller med föregående talare.

jag vet också att det är svårt att "inte måla faan på väggen", men denna Pelle verkar ju vara super bra! Lita på honom och på dig! Annie kommer att pigga på sig snart! Ge henne den tid med kastration, mediciner etc..Så ska du se att din pärla piggar på sig och blir bättre än någonsin.

kram

2011-01-13 @ 22:25:10
URL: http://www.silvaspace.se
Postat av: Marie

KRAM VÄNNEN



Vilken soppa, men så skönt med en diagnos...

Förstår dina reaktioner, skulle själv ha varit totalt vansinnig, arg och förtvivlad. Men nu ser du framåt istället, det kommer att ordna sig.



2011-01-13 @ 22:36:31
URL: http://andrummets.se
Postat av: Jonas

Usch och fy, så ledsen och förbannand man blir av att läsa detta.



Jag vet inte hur många historier jag hört om hundar som inte blivit testade mot fästingsjukdomar som efter månader av av provtagning till sist får domen. Varför??? Är det väldigt dyrt att ta de proverna eller? En av mina bästa kompisar fick avliva sin jaktchampion för att hon gick med Erlichia för länge. Om så hunden bryter en klo borde man börja testa mot dessa sjukdomar eftersom de är botbara och riskerar att ge men för lvet om man inte behandlar dem i tid.



Många kramar från oss :-)

2011-01-13 @ 22:44:54
Postat av: Emelie

Fy sjutton. Förstår verkligen din frustration! Så BRA ändå att du testade en ny veterinär och att han lyckades hitta problemet så snabbt! Inte behöver du ha dåligt samvete, men jag förstår att du har det. Kämpar med samma sak varje dag. Nu är det som det är, och egentligen finns det inget man kunde gjort annorlunda (då hade man ju gjort det), men jag förstår precis ditt dåliga samvete och din frustration. Kram på dig! Jag tror och hoppas att Annie kommer klara det här alldeles utmärkt. Fortsätter att hålla tummarna för er!

2011-01-13 @ 22:47:23
URL: http://www.mivinnas.se
Postat av: Anonym

Älskade vän!

Klandra inte dig själv för du verkar ha gjort allt som står i din makt för Annie!

Det är fruktansvärt när man hör hur vissa veterinärer går till väga.

Försök att se det positivt nu när du äntligen vet, och kämpa på samt ta en dag i taget så ska du se att hon bättrar sig och kommer tillbaka så sakteliga.

Tänker på dig och håller tummarna för att allt går bra.

Kram.

2011-01-14 @ 00:18:41
Postat av: Malin Linge

Älskade vän!

Klandra inte dig själv för du verkar ha gjort allt som står i din makt för Annie!

Det är fruktansvärt när man hör hur vissa veterinärer går till väga.

Försök att se det positivt nu när du äntligen vet, och kämpa på samt ta en dag i taget så ska du se att hon bättrar sig och kommer tillbaka så sakteliga.

Tänker på dig och håller tummarna för att allt går bra.

Kram.



2011-01-14 @ 00:21:16
Postat av: Mor-Mia

Vad skönt att ni äntligen har kommit till någon som faktiskt kan hjälpa er att få Annie frisk igen!

Nu måste du lägga allt fokus på att bara få henne frisk och släppa all frustration för vad som inte gjorts tidigare.

Du som matte har gjort allt du kan för att hjälpa älskade Annie!

Tänk om alla hundar hade haft en sådan underbar matte som dig Malena, då hade vi nog inte haft några "problem" hundar i vårt samhälle..



STOR KRAM

2011-01-14 @ 09:06:48
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: helene

Skönt att ni äntligen fått en diagnos! Nu väntar vi bara på att få höra att hon är frisk snart också!



Men hänger Annies löpproblem ihop med borelian? ELler vet ni kanske inte det än?



Angående veterinärer så verkar det skilja en hel del mellan dem. Trist när man råkar ut för den sämre varianten... men sen kanske det kan vara så att deras erfarenhet av just vissa sjukdommar spelar in också. Tyvärr kan man ju inte vara bäst på allt... Hur som helst är det ju absolut inte ditt fel. Det är inte alltid lätt att se hur sjuk ens hund är...



Kram kram

2011-01-14 @ 15:52:33
URL: http://mejsis.se
Postat av: charlotte & bonzo

skönt ändå att få svar malena! Och du klandra dig inte fast jag vet att det är sååå svårt. bonzo verkar ha klarat sin borrelia fick oxå äta i 30 dagar. som sagt alla funkar olika! Skönt att få en kastrering så fort. de piggnar på sig fort oftast svårt att få dem att hålla sig tillräckligt lugna.

tusen tassar hålls. kram

2011-01-14 @ 21:08:49
Postat av: sophie

Javisst =) Om du följer med hem efetråt så blir det en drink =)

2011-01-15 @ 00:04:57
URL: http://kallenberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback