Vad tog tiden vägen?

2010-12-02 @ 11:33:20

Ja de är en fråga jag ställer mig själv varje dag!!
Jag hinner inte med och speciellt inte att sitta här så mycket som jag skulle vilja.... men nu fick jag i alla fall 1 min över så jag kunde lägga ut fler smarriga recept.

Jag måste bara få börja med att säga tack till all postitiv respons jag får på mina inlägg om mat. Jätte kul att ni gillar detta! Många som inte skriver inlägg har hört av sig och vill ha fler recept och mer goda tips. Så jag fortsätter med detta då jag själv tycker de är väldigt kul med mat.

Förra veckan avslutade vi med
THAIFISK me kokos o matvete och Kycklingfilé me rotfrukter o Yoghurt

Här följer bilder samt vart ni kan hitta recepten


(Hämtat från tidningen Buffé nr11-2010)

Thaifisk var en överraskande god maträtt med stark smak. Den gick väldigt snabbt att tillaga och är verkligen en fröjd för ögat att titta på. Blev väldigt förtjust i denna rätt och serverade den med Limé vatten.


(Hämtat från tidningen Buffé nr10-2010)

Denna rätt såg inte mycket ut för världen och doftade inte så himmelsk MEN redan vid första tuggan blev jag väldigt överraskad! Jag hade på en aningen mer honung än de som stod i receptet och de ångrar jag inte en sekund. En rätt värd att prova!



Denna veckan började vi med att äta middag hemma hos mina föräldrar. Tack för en mysig kväll älskade mamma och pappa ♥

I tisdags tillagade jag och Jonatan en recept hämtat från min nya bok
Småkockarna av Fiona Hamilton-Fairley
En helt UNDERBAR bok och ett måste till alla er som har små kockar där hemma. Jätte fina recept, lätta att följa, bra bilder och inköpslistor samt små tips här och där till barnen. Jätte fin bok verkligen.

Denna gången valde vi att tillaga Fiskröra


Fantastisk gott!! Uppskattad av både mig, Jonatan och faster Mia ♥

Inköpslista
2-4 port

200g Ris
4 Ägg
3 msk hackad färsk Koriander
500g torsk, lax eller kolja
skal från 1 Lime
1 msk Olivolja
1 medelstor Lök, skalad och hackad
1,5 tsk skalad och hackad Vitlök
1 tsk hackad Ingefära
1 tsk Currypulver
1/4 tsk Gurkmeja
1 tsk malen Kummin
1/2 tsk malen Koriander
2 dl Vispgrädde
Salt & Peppar

Gör såhär:

1. Skölj riset noggrant och blötlägg i en kastrull i 10 min. Låt den rinna av och koka sedan riset enlingt instruktionerna på paketet. Ställ riset åt sidan när det är klart.

2. Lägg äggen i en kastrull, täck med kokande vatten och koka i 10 min. Skölj med kallt vatten tills äggen har svalnat. Skala och grovhacka äggen och lägg dem i en bunke tillsammans med den hackade koriandern.

3. Lägg fisken i en stor kastrull med 3 dl vatten, eller så att de täcker fisken till hälften. Koka upp vattnet och låt fisken sjuda i 10 min på låg till medelvärme. Låt fisken svalna något och låt sedan vattnet rinna av med se till att spara vattnet (buljongen) som fisken kokades i - du kommer att använda dig av det senare.

4. När fisken svalnat, bryt sönder den i bitar samtidigt som du kontrollerar om de finns några ben. Lägg fiskebitarna i bunken tillsammans med äggen och tillsätt limeskalet.

5. Hetta upp 1 matsked olivolija i en stor stekpanna och stek löken, vitlöken och ingefäran i 1-2 min på medelvärme tills den har mjuknat och ljusnat i färgen. Tillsätt kryddorna i stekpannan och tillaga i ytterligare en min.

6. Tillsätt 3 dl av det sparade fiskspadet. Om du inte har tillräckligt med spad kvar kan du dryga ut det med vatten. Koka upp i 1-2 min. minska värmen och tillsätt grädden. Låt sjuda i 2-3 min.

7. Tillsätt riset och sedan fisken o äggblandningen. Värm försiktigt och rör. Smaka av och krydda med salt och peppar om de behövs.

Kommentar hämtad från boken vid detta receptet

"Jag tycker om fisk för de smakar så BRA och så blir man SMART också!" -Alicia, 9år


Igår åt vi ett recept hämtat från min favorit blogg.... ja just de ni har så rätt
MOR-MIA´S

Denna gången valde vi
Underbar kycklingform med ketchupsås
 

(bilden är lånad från Mor-Mia´s sida, hoppas de är OK?)

Super smarrig rätt som gick hem hos hela familjen.
Måste nog faktsikt också berätta att de var min underbara Sambo som lagade maten denna kväll då jag var på Rehab med Obelix.
Men nu när han visat sina dolda talanger så kanske man skulle utnytja dom mer....eller vad säger du hjärtat?!


För övrig mår familjen bara bra! De är fullt ös mot julen nu och här har både stor städast, sats fram tomtar och bakats pepparkakor! Något vi skall göra igen med bästa kompisarna Ellen och Martina.

Nu väntar naturkunskaps böckerna på mig så de är bäst jag skyndar mig ut i köket. Men jag lovar att de ska bli tätare mellan uppdateringarna.

Tills dess....Ta hand om er och ta tid att njuta av varandar!

Kommentarer
Postat av: Eddie

Javisst kan jag göra det <3 men då tar du allt som har med mitt jobb att göra ;-) tycker vi delar rätt lika på sysslorna där hemma. Puss på mina hjärtan som är hemma.

2010-12-02 @ 12:00:18
Postat av: Annelie

Massor med gott och inspirerande bilder.

Kram

2010-12-02 @ 13:38:23
URL: http://www.mrcollin.com
Postat av: Ola

SV: Tack så mycket, det var väldigt roligt att höra :)



Många goda recept och bra ideér, gillar dina bilder där du radar upp alla ingredienser :)

2010-12-03 @ 08:02:44
URL: http://olas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback