Vad är rätt, vad är fel och vilket är viktigast?

2011-02-21 @ 08:25:43

Jag måste klargöra en sak som tydligen missförståtts.


Jag läser inte företagsekonomisk linje utan jag läser på Bromölla/Sölvesborgs Vuxenutbildning. De vill alltså säga att jag läser på komvux. Anledningen till detta är därför att jag inte brukade allvar i gymnasiet och fattas betyg för att kunna få ett slut betyg. Alltså läser jag förutom företagsekonomi A & B även Svenska B, Samhälle A, Psykologi A och Matte C.


Mina mål med mina studier är att kunna söka in på yrkeshögskoleutbildningen och läsa till redovisningskonsult. Utbildning är 2 år och när man är klar har man en arbetstitel som redovisningskonsult. På en yrkeshögskola kan man även söka in på sina arbetsmeriter och då kan dessa väga upp ett eventuellt dåligt betyg i t.ex. svenska. Och arbetsmeriter som redovisningskonsult de har jag ju både som kassör sen många år tillbaka, mitt halvår som praktikant på en redovisnings firma och även de jobb jag haft där jag skött en del av de ekonomiska.


En annan ska som tydligen också är viktig är att jag har ett problem som innebär att jag är ordblind eller bokstavsblind. Jag har helt enkelt svårt för att se om jag missar en bokstav eller kastar om bokstäver när jag skriver. Detta har aldrig hindrat mig från att vilja skriva därför de är bra träning för mig och jag tycke om att skriva. När man är ordblind eller bokstavsblind innebär de att även om jag läser vad jag skrivit om och om igen så är de inte säkert att jag ser felet jag gjort. Självklart är detta ett problem för en ”vuxen” människa där de anses att man bör kunna stava. Men jag ser inga hinder i att jag inte skulle klara min utbildning till redovisningskonsult bara för att jag har ett problem med bokstäver. Jag har suttit som kassör i många år och har aldrig fått någon kommentar på hur jag stavar. Kan kanske vara därför att man inte skriver speciellt mycket utan de mesta handlar om siffror som jag inte har samma problem med.


Jag tar gärna mot kritik både positiv och negativ men jag tycker att man bör veta om de bakomliggande faktorerna innan men ger sin kritik. Jag tycker även att de är kul att folk jag inte känner läser och kommenterar min blogg men ibland vore de kanske bättre att titta mer på innehållet än utseendet? Jag vet om mina problem men de har aldrig hindrat mig från att vilja uttrycka mig eller känna att jag inte skulle klara av mina studier eller komma dit jag vill på grund av mitt ”problem”. Men jag hade väl aldrig trott att mina ”problem” var ett problem för andra. Som sagt jag tar gärna emot kritik men de finns olika sätta att uttrycka sig på och när jag inte ens får en chans att förklara mig blir jag ledsen och arg.


Just nu bubblar de tusen frågor i mig och en av de som bubblar mest är om jag verkligen ska fortsätta blogga eller inte. Att jag kommer klara min utbildning de är jag inte ett dugg orolig över men vetskapen att de sitter människor och läser min blogg om stör sig på att jag inte kan alltid stavar rätt och tappar bokstäver eller att jag inte alltid uttrycker mig grammatiskt rätt, de vet jag inte om jag orkar med. Jag skriver blogg därför att de som vill följa mig, min familj och de vi gör ska kunna göra de. Men just nu tappade jag suget fullständigt! Att hela tiden behöva oroa sig för om de jag skrivit idag är grammatiskt rätt och riktigt och om alla ord är rättstavade. Nej de räcker att jag har den pressen i skolan……


Kommentarer
Postat av: Catte

Malena, det finns folk till allt tyvärr... Strunta i elaka kommentarer och fortsätt skriva för oss som vill läsa :)

2011-02-21 @ 08:35:00
Postat av: Jessica

Malena, jag har grymt svårt för när folk stavar fel mycket eller gör helt konstiga meningsbyggander, mm. Jag har lätt att bli språkpolis, men, jag har inte haft en aning om att du hade såna problem. Så, så illa kan det inte va med din blogg, var min andemening. Har jag inte ens märkt det, så lär det inte va ett stort problem. (läser en blogg ibland där människan jämt & ständigt skriver fel på t ex orden sök, som denne stavar sökh, ihop stavas ihoppa. Det stör mig grymt. Men, jag kanske ska sluta läsa den bloggen, så jag slipper störa mig, hehe)



I en blogg skriver man oftast inte som när man skriver t ex en uppsats på uni, så lite lustiga meningsbyggnader, slang, osv är helt ok.



Vill fortsätta läsa din blogg Malena!!!!



Kramar

2011-02-21 @ 08:36:15
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=jezzicas
Postat av: Cissy

Klart du ska fortsätta skriva. Och till dig/er som har klagat: SLUTA LÄS!!! Har ni inget annat att göra än att störa er på hur folk skriver så kanske ni skulle skaffa er en hobby!!



Malena: Du skulle bara våga sluta blogga! Hur ska jag då kunna gå in och bli avundsjuk och taggas att jobba vidare?



Bamsekram!!

2011-02-21 @ 08:42:28
URL: http://nixo.blogg.se/
Postat av: Åsa o Spiira

Bry dej inte om den där hemska människan! Fy! Det borde finnas ett filter i kommentarboxen att man inte får skriva elaka saker! Du skriver jättebra och som du säger det är innehållet man vill ha ut! Jag behöver din blogg! :)

2011-02-21 @ 10:52:26
URL: http://spiira.soclog.se
Postat av: Liisa

Klart du ska fortsätta skriva Malena! Älskar att läsa din blogg. Folk ska akta sig för vad dom skriver för kommentarer. Jag känner flera stycken som har t.ex dyslexi men som skriver bloggar iallafall, och dom ska inte särbehandlas pga av det. Så jag står på din sida Malena!

O vad roligt med den lilla röda i familjen! Är så glad för din skull!

Kramar till dig!!

2011-02-21 @ 14:16:45
Postat av: Tina&Kid

Bry dej inte, dom får väl sluta läsa. Jag tappar oxå endelser, upptäcktes i skolan. Blev lite bättre när jag fick glasögon. Mina ögon ser i olika höjd. Men som nu när man skriver på dator så märker jag att bokstäver mitt i ord oxå försvinner. Men det e så att ordet i hjärnan e längre framme än på tangentbordet......

2011-02-21 @ 14:34:25
Postat av: emma

Jag tycker verkligen du ska fortsätta blogga! Och inte har jag sett något stavfel? Och vad tusan spelar det för roll?

Jag läser inte din blogg för att leta fel, jag läser för att den är bra!

Skit i andra, keep the fire burning! :)

2011-02-21 @ 19:11:11
URL: http://emmalofstedt.blogg.se/
Postat av: charlotte & bonzo

Håller helt med övriga kommentatorer!!

Sluta inte Malena, jag vill läsa!!!!! Skit i dumma människor som inte kan låta bli att kommentera. Dessutom är inlägget fel grammatiskt ;-)

Bamse kramar, våga inte sluta blogga!

2011-02-21 @ 19:46:05
Postat av: Anonym

Imorgon är en ny dag, Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker och tänker. Var glad för att du är frisk och kan skriva. Jag tycker du skriver roligt och trevligt.kramar i massor.

2011-02-21 @ 19:50:24
Postat av: Eddie

Fortsätt du skriva <3, den där Anne kan se till att läsa någon annans blogg.

Hon kan även kolla över sin egen stavning, efter punkt börjar man med STOR bokstav.

Kramar till dig

2011-02-21 @ 21:48:24
Postat av: Chrille

Ja fortsätt att skriva!!

Ganska plumpt att leka språkpolis

på en blogg tycker jag.

Sådan "hjälp" kan man klara sig utan.

//Chrille

2011-02-22 @ 00:51:33
Postat av: Emelie & Zamba

Löjligt att lämna såna kommenatarer på bloggar...Upp med hakan o fortsätt skriva! Kram

2011-02-22 @ 15:44:42
URL: http://zamba.disntudio.se
Postat av: Anonym

Löjligt att lämna såna kommenatarer på bloggar...Upp med hakan o fortsätt skriva! Kram

2011-02-22 @ 15:45:10
Postat av: Annelie

Men vad är det jag läser?!?? Blir så ledsen, jag tycker du skriver bra och har aldrig tänkt på att du skriver mer fel än någon annan av oss....Strunta du i tråkiga kommentarer men sluta för allt i världen inte att blogga!!

Kramar

2011-02-22 @ 22:18:01
URL: http://www.mrcollin.com
Postat av: Helene

Det är ju så hilma lätt att det smyger in små fel när man skriver i bloggen. Jag själv är jättedålig på att korrekturläsa om min sambo klagar ofta.... detta trots att jag egentligen är ganska duktig på att skriva och formulera mig... Men percis som du så har jag svårt att rätta mina egna texter, för jag läser det jag tror jag skrivt :)



Men sen måste jag säga att jag tycker du skriver jätte bra, så det finns verkligen ingen anledning att bry sig om sånna där komentarer!

2011-02-23 @ 20:30:46
URL: http://mejsis.se
Postat av: Sanna

Skit i alla andra och gör det du själv känner är bäst. Människor som inte tänker sig för eller som bara måste uttrycka sig genom elaka kommentarer kommer det alltid att finnas. Jag vill fortsätta din blogg, det är en av de absolut bästa och en av mina favoriter som jag dagligen läser - även om jag inte alltid hinner lämna en kommentar!

2011-02-24 @ 08:35:31
URL: http://svartvita.wordpress.com
Postat av: Mor-Mia

Sådant får du inte bry dig om. Jag skriver fel hela tiden, men det får folk ta som läser min blogg..



Stort kram

2011-03-01 @ 12:27:07
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Hanna & Timo

Hej!

Roligt att du lagt upp film på era upptåg, det märks att du brinner för dina hundar.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att det inlägget som alla pratar om är så himla elakt. Det är skrivet på ett vänligt sätt och jag har lärt mig att alltid ta emot konstruktiv kritik, ingen människa är ju fullkomlig och man lär sig hela tiden - hela livet. Idag finns det ju så många hjälpmedel för dyslektiker, så bara fortsätt skriv! Träning ger färdighet. Även om du har svårt att se om ett ord är felstavat så lär man ju sig på sikt vad som är rätt :-)

2011-03-02 @ 00:20:35
Postat av: Anna

Bra skrivet!



Jag förstår inte varför folk ens bara orkar skriva sådana kommentarer. Stör de sig på eventuella felskrivningar så kan de väl låta bli att läsa eller helt enkelt hålla tyst. Om du tycker om din blogg, dina bilder och dina texter är det självklart att du ska fortsätta. Strunta i tråkiga kommentarer och fortsätt vara sådär superhärlig och bubblande som du är! Stor kram

2011-03-08 @ 11:02:19
URL: http://hjarterdam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback