Nu kör vi!!

2011-02-07 @ 18:51:17

"Nu ska jag ta nya tag, nu ska dom där extra kilona bort"

Hur många gånger har man inte sagt detta under dom senaste 2,5 åren? Och ändå blir de aldrig så!! Jag tror knappast jag är ensam om detta utan jag delar säkert detta problem med tusen andra människor.

Mitt störst problem är okunskapen om just vad man ska äta. Allt man läser om låter så krångligt och rörigt och man vet inte vart man ska börja och så blir de att motivationen sjunker eller försvinner.
Jag är ingen bantar människa som kan äta soppa och drinkar hela dagarna för då skulle jag bli knäpp utan jag vill äta MAT men samtidigt kunna gå ner i vikt. Givetvis ingår träningen i detta men de har jag inte så stora problem med. Utan mitt problem hänger uteslutande på fel mat och sötsaker!!

Under en längre tid har jag nu funderat på hur man skulle kunna göra för att få fart på kunskaperna och få tag i bra recept och menyer och samtidigt kunna dela med mig så att andra med samma problem kan få hjälp precis som jag. De var då de slog mig. Min blogg!! Min blogg går ju att använda som ett forum för recept, tips och ideer!!

Så nu kör vi mina vänner och välkomna till min "nya" blogg =)


Idag tänkte jag dela med mig av receptet på de urgoda valnötsbrödet som jag och min son älskar ♥ receptet fick jag i samband med en present på fin fina bakformar som kom från Kalas Fromar. Deras hemsida är verkligen värt ett besök. Finns även en grupp på FB.

Valnötsbröd
4 kalasform bröd eller 2 vanliga

5 dl vatten
50g jäst
2 tsk salt
2 msk honung
6 dl dinkelmjöl
7 dl vetemjöl
100 g valnötter

Gör såhär:
Värm vattnet till 37°C. Smula ner jästen i en bunke och rör ut jästen med en del av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, honung, valnötter och de mesta av mjölet. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt så den blir blank och smidig. Strö över lite mjöl och låt jäsa till dubbel storlek i ca 45 minuter. Ta upp degen, forma till 4 eller 2 bröd och lägg i brödformarna. Strö över lite mjöl och låt bröden jäsa i ca 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i 225°C i ca 15 minuter.




Nu behöver jag hjälp av dig som läser min blogg och känner att du har ett bra recept eller något bra tips att dela med dig av. Jag lovar att så långt de är möjligt prova alla recept jag får in och kanske till och med alla träningstips så att jag själv sen kan utvadera de olika tipsen. Ni kan antingen skriva en kommentar eller skicka till [email protected]


"INGENTING ÄR OMÖJLIGT, DE OMÖJLIGA TAR BARA LITE LÄNGRE TID"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback