Med enkla medel mot en ny framtid

2010-11-24 @ 23:12:13

Oj vad tiden springer ifrån mig och jag har nog tusen och åter tusen saker kvar att göra detta året... därför är jag väldigt glad åt vårt nya matliv som gör livet så mycket enklare.

Jag och Eddie var så trötta på att ALDRIG veta vad vi skulle äta och att jämnt vara lite små ovänner om detta ämne. Med detta kom ju också följden att de var trist att handla för man viste inte vad man skulle handla och de man väl handlade blev inte alltid upp ätit utan fick kastas. Men NU har vi börjar med något nytt som jag valt att kalla mat häftet.

De går till såhär att varje söndag väljer jag ut 5 recept från bloggar, tidningar, böcker osv. Så sätter jag ihop dessa till ett häfte och döper dom till måndag, tisdag osv... jag tror alla vet vart jag vill komma... efter detta skriver vi upp vad som behövs handlas hem för att kunna laga dessa 5 måltider. På måndagen åker jag och handlar. Jag handlar enbart de som står på lappen och inget annat. Så lätt så enkelt och de bästa av allt INGET TJAT OM VAD VI SKA ÄTA!!! En annan sak är att maten kan innehålla färskvaror på ett annat sätt vilket gör den godare och så mkt trevligare att titta på.

Förra vecka bestod schemat av:

Måndag: Kyckling Mango Chutney
(hämtad från mor-mia´s, receptet)
mycket uppskattat av hela familjen. En klar favorit här hemma
Tisdag: Baconlindad köttfärslimpa
(hämtad från kokaihop.se, receptet)
en uppskattad rätt av herrarna i huset, men till och med jag tyckte denna var god.
Onsdag: Fisksoppa med smak av lime
(hämtad från mor-mia´s, receptet)
ojojoj så gott!! Mumsigt värre måste jag säga!! Värd att testa!!
Torsdag: Pastagratäng med rökt skinka
(hämtad från mor-mia´s, receptet)
super god och läcker att se på!
Fredag: TACO KVÄLL!!

Här följer lite bilder från veckans mat





Denna veckan har vi 5 nya recept och har börjat veckan med

Krov stroganoff
(hämtat från mor-mia´s, receptet)
Detta är en av dom ABSOLUT godaste stroganoffs jag ätit!! Kycklingkroven höjde smaken och tillsammans med alla goda fräsch råvaror blev detta en fantastisk middag som vi valde att servera med pasta



Så hade jag då fått in önskemål och vegetarisk mat... Så de var ju bara att ge sig på detta en dag när Eddie jobbade men håll i er nu alla vego för detta var minsann super gott!!

Kålsallad med äpple
(hämtat från LagaLätt)



4 port
1 burk kidneyböner (380 g)
700 g blomkål
250 g broccoli
1 vitlöksklyfta
1 kruka persilja el basilika (jag tog 50/50)
2 dl grekisk yoghurt
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk strösocker
2 röda äpplen
1 rödlök
1 dl pumpakärnor, gärna rostade
1 citron, rivet skal
salt och nymald svartpeppar

Gör såhär:
1. Häll av och skölj bönorna.
2. Skölj blomkålen och broccoli. Dela i små buketter.
Koka ca 3-4 min i saltat vatten. Häll av och skölj i kallt vatten.
3. Skala och finhacka vitlöken. Plocka och finhacka örterna.
Blanda med yoghurt, vinäger, socker, 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.
4. Blanda blomkål och broccoli med yoghurtdressingen i en stor skål.
5. Skala och hacka rödlöken. Skät äpplena i klyftor. Blanda med kål och böner.
6. Strö över pumpakärnor och rivet citronskal.



Idag serverade jag hemmalagad pastasås på eget recept och pasta. Tyvärr glömde jag kameran så jag får ta bilder och skriva recept nästa gång de blir pastasås här hemma =)



Idag har jag och Obbe varit på rehab för första gången och vi kommer gå dit en gång i veckan en tid framöver. Jag tycker de är för tidigt att uttala sig om hur framtiden kommer se ut men vi kommer kämpa på ett tag till och ge killen denna chansen till ett bättre och smärtfriare liv.


Nu väntar kudde på denna trötta dam, SOV GOTT






Kommentarer
Postat av: Annelie

Oj så mycket god mat!! Blir riktigt hungrig trots att klackan bara är 07.25 och det snart är dags för mig att lägga mig efter nattens arbete.

Kram

2010-11-25 @ 07:25:30
URL: http://www.mrcollin.com
Postat av: Elisabeth, Merlin & Mio

Jag blir oxå suuuuperhungrig när jag ser detta!! MUMS!!



2010-11-25 @ 10:54:31
URL: http://merlinomio.wordpress.com
Postat av: Mor-Mia

Vad duktiga ni är och vad gott allt såg ut!

Jag brukar göra likadant, då jag inte har varken tid eller möjlighet att åka till affären var och varannan dag.



Stor kram till dig

2010-11-25 @ 12:33:08
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Chrille

Vilken smart ide.

Det är ju skitsvårt att fundera

ut vad man ska äta i vardagen.

2010-11-25 @ 13:05:58
Postat av: Catte, Arro & Tin Tin

Åh, vilket väder! Idag borde vi ha planerat in en promenad ju... Lycka till med provet så ses vi kanske i morgon bitti :)

2010-11-26 @ 11:29:57
Postat av: Sanna och flocken

Gud vilken smart ide, det borde jag med göra! Ska pröva Kålsallad med äpple nu hade jag tänkt, spännande och tack för att du tog dig tid att skriva ut det åt mig (och alla andra).

KRAM

2010-11-28 @ 10:20:04
URL: http://svartvita.wordpress.com
Postat av: emelie

har inte varit på datorn på några dagra. Följer gärna med ut och går någon dag :-) kram

2010-11-28 @ 12:32:25
URL: http://livetmedemie.blogg.se/
Postat av: sophie

Jag är med! Om inget annat så är ju fikastunden trevlig =)



Hur gick det med hon vi skulle till i kristianstad?

Och hur gick det med ditt slutprov?



Kramar

2010-11-29 @ 19:23:13
Postat av: winettan

Åh vilka goda rätter...klokt drag att göra så..det där skall jag allt ta efter..fniss... vilka mumsiga bilder du har tagit också på mat rätterna.



Usch nu är det kallt här i Oskarström och winettan har gått under täcket nu...hålla matte vad håller du på med..kanske om jag slänger märg benet i huvudet på henne så kanske hon vakna till...skratt.

Var rädd om dig vännen och dina alla små stjärnor i din familj

kramen

2010-11-30 @ 11:53:17
URL: http://aussielyan.cybercite.nu
Postat av: emma

Tack för bra recept! Jag har ju mat-torka i mitt huvud! :)

2010-11-30 @ 21:15:02
URL: http://emmalofstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback